Terug naar Alles over Schijndel
Foto
omslag: Graanoogst. Hulsel, 1958.
Kempen Uitgevers
Voor Corry, die ik liefheb, en onze dochters Marja, Yvonne en
Monique.
Geen behang aan de muur. Een stapel oud papier achter de
plattebuiskachel. Een soeplepel bij de kraan, stukjes email er vanaf gesprongen.
Ze dronken er hun water uit. Er hing altijd minstens één kruisbeeld aan de kale
muur, met een palmtakje erachter. Een kalender van de Boerenbond. Een
scheurkalender van de H. Gerardus. Een koffiemolen, met een slinger d'r aan en
'D-E' d'r op. Op de arduinen aanrecht een stel weckflessen. Hele zomers werden
in de weckfles gestopt en opgeslagen in donkere kelders.
Buiten, naast
de deur van de bijkeuken, stonden de melkbussen en de omgekeerde melkemmers,
schoongeschuurd door de boerin. Die boerin droeg klompen en een schort die ze scholk
noemde. Op het erf liepen hennen en de boerin voerde hen uit een blik waar
ooit appelstroop in had gezeten. Haar werk was ook meestal een kleinere
moestuin naast het huis.
Het zijn
beelden uit de boerenwereld zoals die door Gaston Remery halverwege de vorige
eeuw op de karige grond van Peel en Kempen werd gezien en gefotografeerd.
Beelden die toen al op het punt stonden voorgoed te verdwijnen, maar die in hun
vaak scheefgezakre armoedigheid nog net de sfeer wisten op te roepen uit de
Peelromans van Antoon Coolen. Beelden waarbij je het geluid hoorde van
klotsende paardenhoeven en de zuigende modder van onverharde wegen en wind die
fluit rond porseleinen potjes aan bruinhouten palen. "Als streekgenoot en
fotograaf voelde ik me zeer aangetrokken tot de romans van Coolen en de taal
die hij daarin sprak." Zo schreef Gaston Remeryooit. "Ik volgde hem
met mijn camera door de Peel en de Kempen en 'beschreef' de natuur zoals Coolen
dat deed in zijn vele romans."
Gaston Remery
werd in 1924 in Asten geboren. Zijn vader was een uit Zeeland afkomstige
schoolmeester, zijn moeder de Brabantse dochter van de burgemeester van
Nistelrode.
De buurman
van de Remery's was Sjef Simons. Sjef Simons was fotograaf. Als opgeschoten
jongen mocht Gaston vaak mee achterop de motor van Simons als die zondags de
boeren in de omtrek ging fotograferen. Voor Gaston zouden die tochten bepalend
worden voor de rest van zijn leven. Hij leerde op die zondagmiddagen de liefde
kennen voor de fotografie. En voor het Brabantse boerenleven. Later zou Sjef
Simons zijn eerste baas worden. Bij Simons kocht hij ook zijn eerste twee-ogige
Rolleiflex, "met paraattas", voor f 746,-. Dat was in februari
1953. "Jongen, wat gade nou toch doen," had zijn moeder nog bezorgd
gevraagd. Gaston was echter vastbesloten. Zijn andere grote voorbeeld, de
Brabantse fotograaf Martien Coppens, maakte immers ook gebruik van zo'n
Rolleiflex.
Toen hij in
1957 voor zichzelf begon, vestigde hij zich in Eersel. Zijn geboortedorp Asten
was met twee fotografen al ruim voorzien en Eersellag nog braak. In een annonce
liet Gaston Remery die van Eersel weten dat hij vanaf dinsdag 9 april
beschikbaar was voor bruids-, kinder- en pasfoto's. En dat zou hij blijven,
beschikbaar, nijver middenstander te Eersel, tot aan zijn pensionering in
1989. De eerste tien jaar maakte hij daarnaast ook nog de nieuwsfoto's uit de
Kempen voor zowel het Eindhovens Dagblad als de Oost-Brabant, eerst
op de fiets, later op de brommer. Maar naast dat drukke middenstanders bestaan
bleef hij zich bezighouden met zijn grote liefde: het vastleggen van het
verdwijnende Brabantse boerenleven.
Die in zijn
jongensjaren ontstane liefde was reeds in Asten tot volle wasdom gekomen. Daar
was hij in contact gekomen met Corry Bekx, een uit Son afkomstige lerares N-IXX
die begin jaren vijftig in Lierop aan de Landbouwhuishoudschool stond. Juffrouw
Bekx was door de NCB aangezocht om de woongedeeltes van de bij het Streekverbeteringsproject
Someren-Lierop betrokken boerderijen in kaart te brengen. Ze leerden elkaar
kennen toen Gaston werd gevraagd om de foto's van de interieurs en erven te
maken. Corry Bekx zou uiteindelijk zijn vrouw worden. En Gaston zou boerderijen
blijven fotograferen, maar vooral ook de natuur daaromheen.
"Niet
omdat de mensen zo goed en zo mooi zouden zijn, moet ge van hen houden, maar
omdat ge hun getuige zijt en hun deelgenoot," schreef Antoon Coolen ooit.
Het is een van de favoriete citaten van Gaston Remery. Het zegt iets over de
intentie waarmee hij jarenlang dat Brabantse plattelandsleven bleef
vastleggen. Als nauwgezet getuige. Als deelgenoot. Goed kijken vereist
betrokkenheid. Dat heeft iets met liefde van doen.
Dit boek
bevat een keuze uit de verzameling van Gaston Remery. Foto's van hooimijten en
klompen en melkbussen. Foto's van een bedstee en van een kruis aan de muur. Een
portret van een Peelarbeider, de mouwen opgerold, de aderen gezwollen op de
onderarm, pijp tussen de tanden geklemd, lichtjes door de knieën gebogen. Boeren
en boerinnen op melkkrukjes in de wei. Lentelicht op berkenstammen. Hoge
wolkenluchten boven Lierop en Netersel. Beelden van weleer.
Ed van de Kerkhof, journalist
Brabant…
Zonovergoten land of met zware
wolken.
Wit
toegedekt, of in mooie lentetooi.
Steeds
anders.
Maar
altijd is er de mens en zijn werk
in
en rond zijn woning,
of
op het land.
Met
zijn vreugde of zijn verdriet.
In
zijn geloof of met zijn ontspanning.
En
steeds weer zijn er de wisselingen der seizoenen.
Brabant.. .
Gaston Remery
Peelweg Deurne
1975
Kerende kudde Deurne
1955
Boerderij met opgewerkt dak – Achttiende eeuw Reusel 1970
Boeren-wc Liempde
1975
Kelder Netersel 1963
Binnenhalen
hooi Eersel 1960
Sneeuwwinter Laarven,
Eersel 1979
Strabrechtse Heide Heeze 1965
Peelwerker Groote Peel, Asten 1955
De Wertstraat Lierop
1955
Herfstavond Hoek Groenstraat - De Wertstraat,
Lierop 1955
Gootsteen Lierop 1954
Melkbussen Opwettenseweg, Nuenen 1982
Schoonmaken van melkbussen
Vlierden 1952
Woonkeuken Netersel
1963
Schaapskooi Laten, Netersel 1969
Ploegende boer met paarden
Hoogeloon 1962
Zomer Dalem bij Hapert 1979
Boerenerf Steensel
1982
Vertrouwde omgeving Hulsel
1963
Hooioppers Hoge Mierde 1970
Geboortehuis bisschop Rythovius Riethoven 1965
Opkamertrap en kelderluik
Liempde 1972
Waterput Ollandseweg, Sint Oedenrode 1961
Oogst Bladel
1977
Stromijten langs de weg naar Westerhovenogst Riethoven 1960
Boerderij Eersel
1976
Middagzon op Walik Riethoven
1965
Coulissenlandschap Oirschot
1980
Kleske de Sterke Oirschot
1980
Boerderij op Boomen Lierop
1955
Zondagmiddagwarmte op de weg van Gerwen naar Nuenen Gerwen 1972
Aan de was Lierop
1955
Telefoondraden!
Someren 1952
Zaterdag Someren
1955
Ploegende boer Someren
1955
Boerderij “De Heestert”
Postelseweg, Eersel 1965
Boerin op ‘hoog kaar’
Asten 1952
Melken Sint Oedenrode 1963
Onder de canadassen Sint Oedenrode 1979
en de boer, hij ploegde voort … Casteren 1965
Zitkamer/keuken Liempde
1960
Zondagmiddag aan de Polderweg – een van mijn eerste foto’s Asten 1949
Het nemen van monsters - Melkfabriek Asten 1953
Het appelstroopblik Someren
1955
Winterpret op autoloze markt
Eersel 1958
Zware wolken Helle Piet, Lierop 1955
Avondstilte bij kasteelruine
Asten-Heusden 1949
Droomstille landweg Someren
1953
Boompuisten Asten
1949
(Ç) Foto's Gaston Remery, Eersel
(Ç) Inleiding Ed van de Kerkhof, Deurne
(Ç) Uitgave Kempen Uitgevers B.V:, Liempde
ISBN
9066572418
Eerste
druk: maart 2002
Ontwerp
Grafisch Ontwerpbureau
Storm, Someren
Produktiebegeleiding
Adrie Mennen, Lierop
Lithografie
Lecturis, Eindhoven
Druk
Lecturis, Eindhoven
Bindwerk
Oosterbosch, Veldhoven
In voorbereiding:
Brabant zoals het was 2 / Rijk Roomsch leven Foto's Gaston Remery
ISBN 9066572612
Brabant zoals het was 3 /Zeldzame mensen Foto's Toon Michiels
ISBN 906657321X